Ako sa pripraviť na spánok

11.12.2019

Aj vám sa stáva, že si ľahnete večer do postele unavený, chcete zaspať, ale spánok neprichádza? Chcete sa zregenerovať a načerpať sily do ďalšieho dňa, ale myseľ nie a nie sa zastaviť? Plánujete, že to a to chcem urobiť, kritizujete sa, že to som ešte neurobil a obávate sa, čo sa stane ak... Prípadne si rekapitulujete, čo sa za ten deň udialo a ako ste to mohli urobiť inak. 

Ak to poznáte, v nasledujúcich riadkoch nájdete niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu pripraviť sa na spánok:

Večer je vhodnejšie venovať sa príjemným aktivitám, ktoré váš nervový systém upokoja. Okrem dobrej knihy alebo relaxačnej hudby si môžete dopriať meditáciu. Ideálna je napríklad meditácia body scan, pri ktorej môžete ležať. Pomáha krotiť príliš aktívnu myseľ tým, že zameriavate pozornosť na jednotlivé časti tela. Môže sa stať, že pri body scane aj zaspíte. 

Prípravu na spánok môžete podporiť aj tým, že večer zhasnete veľké svetlá a budete mať zapnuté iba tlmenejšie svetlá teplejších farieb. Televíziu, počítač a mobil, ktoré z obrazoviek vyžarujú modré svetlo radšej dve až tri hodiny pred spaním nepoužívajte. Ak ich už musíte použiť, nastavte si nočné osvetlenie. Na niektorých počítačoch a mobiloch sa dá nájsť priamo v nastaveniach. Ak túto možnosť nemáte, na počítač si môžete nainštalovať napríklad program f.lux a do mobilu stiahnuť niektorú z aplikácií s filtrom modrého svetla.

Pre dobrý spánok je nápomocné mať pravidelný režim, to znamená ísť spať a vstávať každý deň približne v rovnakom čase, a to aj cez víkendy. Odporúča sa ísť spať najneskôr medzi desiatou a jedenástou večer a dopriať si sedem až osem hodín spánku.

A ešte jeden tip na záver - nesnažte sa zaspať. Čím viac sa budete snažiť, o to menej sa vám to bude dariť. Radšej si vytvorte vhodné podmienky a nechajte, nech spánok príde sám.

Foto: Pexels